Blogs

professionals, werkgevers

Wil je goede medewerkers behouden voor je organisatie?

In de huidige krappe arbeidsmarkt kost het ontzettend veel moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Wat is het dan zonde dat goede mensen regelmatig ONNODIG vertrekken! Onlangs sprak ik een ondernemer die ontzettend baalde dat hij op zoek moest naar een nieuwe salesmanager. De concurrent had niet stilgezeten en zijn medewerker benaderd voor een volgende stap. Een kans die hij notabene óók had kunnen bieden als hij dat geweten had.

Ontwikkelen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Steeds vaker hoor je het geluid dat mensen zelf de regisseur zijn van hun ontwikkeling. En eigenlijk ben ik het daar volledig mee eens. Het is belangrijk dat medewerkers blijven werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en daar zelf het initiatief in nemen. Dat ontslaat je als werkgever en/of leidinggevende echter niet van de verantwoordelijkheid om hier eveneens aandacht voor te hebben!

Want soms zijn de stapels werk zo groot en wordt er zo aan iemand getrokken dat het hem of haar gewoonweg niet lukt om tijd te besteden aan persoonlijke groei. En hoe fijn is het dan om van je baas te horen dat de enorme inzet zeer gewaardeerd wordt, maar dat het niet ten koste mag gaan van juist die persoonlijke ontwikkeling.

Denk mee met je medewerkers om ze óók in die lastige omstandigheden te leren deze ruimte voor zichzelf te nemen.

Geef je mensen een toekomstperspectief

Het is natuurlijk geweldig wanneer je je mensen ontwikkelingsmogelijkheden en uitdaging biedt. Vergeet echter niet om ook het perspectief te schetsen binnen de organisatie. Hoe logisch het voor jou als ondernemer of leidinggevende misschien ook lijkt dat die stap er aan zit te komen.

Veel mensen hebben behoefte aan een stukje zekerheid naar de toekomst toe. Wanneer je daarover niet duidelijk bent en een andere werkgever biedt het aan, dan kan het zijn dat je medewerker geheel ONNODIG vertrekt.

Vraag niet te veel van je medewerkers

Niets brandt je goede medewerkers zo op als ze structureel te hard te laten werken. En vaak zie je dat juist de goede mensen steeds gevraagd worden voor extra klussen of opdrachten. Zij zorgen immers dat het voor elkaar komt!

Hard werken levert overigens ook energie op, zeker wanneer mensen dat doen in het vakgebied waar ze goed in zijn en in werk dat ze leuk vinden. Dat maakt het voor henzelf tevens lastig om op tijd op de rem te trappen. Maar ze merken ondertussen wel dat het ‘vol’ begint te raken.

Wanneer zich dan een ander bedrijf aandient dat aangeeft veel aandacht te hebben voor medewerkers en hen een goede werk-privé balans biedt, dan kan dat reden zijn om een overstap te maken. Wederom ONNODIG.

Want wat zou de uitkomst zijn geweest wanneer je als leidinggevende eerder om de tafel was gaan zitten toen je signaleerde dat je medewerker structureel werkweken draait van 60 uur? En samen had gekeken hoe het werk anders verdeeld zou kunnen worden?

Je weet het natuurlijk nooit zeker. Maar ik denk dat het altijd de moeite waard is om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van je mensen, hen duidelijkheid te geven in het perspectief dat je ze te bieden hebt en hen te ondersteunen om te allen tijde goed voor zichzelf te zorgen. Dan is de kans het grootst dat ze (nog) langer bij je blijven werken!

 

 

Terug naar overzicht