Blogs

werkgevers

Managen kun je leren – Tips uit de praktijk

Goede leidinggevenden hebben een gezonde portie zelfreflectie en zoeken de juiste mensen op de juiste momenten om zichzelf voortdurend te kunnen spiegelen. Ze leren van hun ervaringen en zorgen ervoor dat ze niet alleen met de waan van de dag bezig zijn. Ze creëren tijd om even stil te staan bij zichzelf en zich af te vragen Hoe gaat het met mij? En wat heb ik nodig voor de volgende stap? Hieronder een aantal tips vanuit de praktijk om je als manager verder te ontwikkelen:

Oprechte aandacht

De belangrijkste reden voor een werknemer om zijn biezen te pakken (of nog even te blijven) is niet de baan zelf, maar de leidinggevende. Verder zijn gelukkige medewerkers de sleutel tot het succes van je organisatie. Tevreden medewerkers zorgen namelijk voor tevreden klanten, zijn productiever en bovendien melden ze zich minder snel ziek. Je medewerkers verrassen en waardering tonen heeft een zeer grote invloed op de motivatie en betrokkenheid van je team. Een persoonlijk bedankje, een kleine attentie of een keer samen lunchen buiten de deur, maken zichtbaar dat je iemand waardeert. Maar neem ook de tijd om in gesprek te gaan zodat je weet hoe het écht gaat met iemand. Soms is er thuis iets aan de hand, of speelt er wat in de samenwerking met collega’s of een klant. Dan helpt het enorm om even stoom af te blazen en te kunnen sparren met je manager.

Geef vertrouwen

Geef je medewerkers een doel maar laat ze vooral vrij in hoe ze dat bereiken. Zeker professionals vinden het niet plezierig wanneer ze top-down te horen krijgen wat ze allemaal wel of juist niet moeten doen. Betrek je team bij het formuleren van het businessplan en luister naar de input die ze geven. Creëer een sfeer waarbij je laat zien dat alles bespreekbaar is. Aansturen op basis van vertrouwen is echter niet hetzelfde als ineens je medewerkers volledig los te laten. Het gaat om een goede balans tussen vrijheid en verantwoordelijkheid. Belangrijk daarom om steeds in contact te blijven met je mensen omdat je op die manier ziet wat nodig is om ze steeds een stap verder te brengen.

Geef feedback

Mensen zijn zelf de regisseur van hun eigen ontwikkeling. Maar het helpt enorm wanneer je hier als leidinggevende eveneens aandacht voor hebt. Goede managers hebben voortdurend aandacht voor hun mensen door te luisteren en goede feedback te geven. Juist bij getalenteerde medewerkers is het belangrijk om te zoeken naar zaken waarop ze zich verder kunnen ontwikkelen. Je beste mensen willen feedback! Het is jouw taak als manager om ze die te geven zodat ze zich niet gaan vervelen of te veel hun eigen koers gaan varen.

Blijf je mensen uitdagen zich verder te ontwikkelen

Probeer mensen intellectueel te prikkelen. Daag ze uit om zaken te realiseren die in eerste instantie onmogelijk lijken. Stel zo nu en dan doelen die medewerkers uit hun comfortzone halen en ondersteun ze vervolgens om ze te laten slagen in het behalen van die doelen. Medewerkers die functioneren op de automatische piloot gaan op den duur vaak weg. Ze stappen in een andere baan die hun intelligentie en capaciteiten (weer) prikkelt en uitdaagt. Een plek waar ze zich weer verder kunnen ontwikkelen.

 

Terug naar overzicht