Fijne feestdagen

Wij wensen jullie hele fijne kerstdagen toe.

Wij gaan zelf ook genieten van onze dierbaren en nemen de tijd om even te ontspannen! Graag tot in het nieuwe jaar.

Bianca en Irma

Fijne feestdagen

Goed afscheid nemen: een teken van goed werkgeverschap?

In de krappe arbeidsmarkt van vandaag zijn werkgevers geneigd om hun medewerkers koste wat kost te behouden. Immers, talent is schaars en het vinden van een geschikte vervanger is een tijdrovende en dure klus. Maar is vasthouden aan een medewerker die niet meer past bij de organisatie op de lange termijn wel de beste keuze?

In plaats van symptomen te bestrijden met interne mobiliteit, is het wellicht tijd om eerlijk te kijken naar de arbeidsrelatie. Is er nog wel een toekomst voor beide partijen binnen de organisatie? Zo niet, dan kan oprecht goed werkgeverschap betekenen dat je samen met je werknemer op zoek gaat naar een passende oplossing, met oog voor ieders toekomst.

Een goed afscheid, waarbij beide partijen met respect en waardering uit elkaar gaan, is dan geen teken van zwakte, maar juist van kracht. Je toont lef door in te zien dat een samenwerking niet altijd een leven lang hoeft te duren. En je creëert ruimte voor nieuwe kansen, zowel voor je organisatie als voor je werknemer.

Voordelen van goed afscheid nemen:

Goed afscheid nemen is niet altijd makkelijk, maar het kan een cruciale stap zijn om als werkgever te blijven groeien en ontwikkelen. Investeer in een open en transparante communicatie met je medewerkers, wees eerlijk over de toekomstmogelijkheden binnen de organisatie en bied passende ondersteuning bij het vinden van een nieuwe uitdaging, ook wanneer deze buiten de organisatie ligt. Zo creëer je een win-winsituatie, waarbij beide partijen met vertrouwen de toekomst tegemoet kunnen zien.

 

Goed afscheid nemen: een teken van goed werkgeverschap?

Voer naast exitgesprekken vooral blijf gesprekken

Het vervangen van een vertrekkende medewerker kost tussen de 30 tot 200% van het jaarsalaris. Een grote kostenpost voor je bedrijf, die niet alleen ontstaat door de extra recruitmentkosten maar vooral door verminderde arbeidsproductiviteit, opnieuw moeten inwerken, ontevreden collega’s en soms zelfs het verlies van opdrachten of klanten. En het stagneert de groei van je organisatie. Een situatie die je te allen tijde wilt voorkomen!

Een analyse maken van het verloop door o.a. het voeren van exitgesprekken levert veel op. Wanneer je op basis van de uitkomsten de juiste maatregelen treft kan verder verloop worden tegengegaan. Echter het voeren van blijf gesprekken is nog effectiever

Het pro actief benaderen van je medewerkers met als doel om hen te behouden geeft ook energie in de organisatie. Het bied je een kans om de behoeften en verwachtingen van je mensen te begrijpen en hier op in te spelen voordat ze de organisatie verlaten.

Voorbereiding en opvolging zijn cruciaal

Een succesvol blijf gesprek vereist een gedegen voorbereiding. Verdiep je vooraf in hetgeen bekend is over de medewerker. Zijn of haar prestaties, ontwikkelbehoeften en andere zaken die van belang zijn of mogelijk eerder besproken.

Dit toont niet alleen betrokkenheid maar zorgt er ook voor dat je gerichte vragen kunt stellen tijdens het gesprek. Maak concrete afspraken met elkaar hoe opvolging gegeven zal worden en leg dit vast. Bepaal een tijdspad en plan met elkaar het vervolggesprek. Voor de een is dat pas over een half jaar of een jaar, omdat het voorspoedig loopt allemaal. Voor de ander is dit na een aantal weken omdat actie vereist is.

Open het gesprek ingaan

Het is belangrijk om open het gesprek in te gaan en een vertrouwelijke sfeer te creëren. Wanneer een medewerker zich op zijn gemak voelt en merkt dat er geluisterd wordt zal hij of zij eerder openlijk de wensen of zorgen die spelen bespreekbaar maken. Actief luisteren is hierbij van groot belang.

Stel de juiste vragen

Focus op:

Voer naast exitgesprekken vooral blijf gesprekken

Tijd voor verandering? Reflecteer af en toe

In een tijd waarin de grenzen tussen werk en privé steeds meer vervagen, is het belangrijk om af en toe even stil te staan bij je tevredenheid op het werk. Veel van ons zijn op zoek naar die perfecte balans, maar wat doe je als je merkt dat je werk-privébalans zoek is? Voordat je de handdoek in de ring gooit, is het wellicht de moeite waard om eerst te kijken wat je zelf kunt veranderen.

De evolutie van werk-privébalans

Vroeger was er een duidelijke scheiding tussen werk en thuis, met vaste werktijden en weinig flexibiliteit. Tegenwoordig, mede dankzij technologische vooruitgang, is deze scheiding vervaagd. Thuiswerken en flexibele werktijden zijn normaal geworden, maar dit brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, zoals de druk altijd bereikbaar te zijn. Het kan leiden tot het gevoel dat je altijd “aan” moet staan, wat de balans juist kan verstoren.

Is je werkomgeving veranderd?

Is jouw werkomgeving aangepast op deze veranderingen? Flexibele werktijden en de mogelijkheid tot thuiswerken kunnen bijdragen aan een betere balans, maar alleen als deze goed kan worden toegepast. Het is belangrijk om na te gaan of jouw werkomgeving ondersteunend is en of er ruimte is voor dialoog over flexibiliteit en jouw welzijn op het werk.

Bepaal zelf je toekomst

Een valkuil die vaak voorkomt is dat we ons laten beperken door wat we in het verleden hebben gedaan. En dat hoeft natuurlijk niet! Bedenk wat je echt wilt en hoe je je toekomstige rol ziet, los van eerdere ervaringen. Wat zijn je vaardigheden, passies en wat maakt je echt gelukkig. Misschien is dit het moment om een nieuwe richting in te slaan of om binnen je huidige rol te pleiten voor veranderingen die beter aansluiten bij je behoeften.

Wat jou kan helpen bij de gewenste verandering:

Begin met een open gesprek met je leidinggevende over je behoeften en hoe, wanneer dat voor jou speelt, je je werk-privébalans kunt verbeteren.

Onderzoek de mogelijkheden voor flexibele werktijden of thuiswerken binnen jouw organisatie. En kijk hoe je deze voor je zelf goed kunt inrichten.

Blijf jezelf ontwikkelen, zowel professioneel als persoonlijk, om nieuwe kansen te creëren.

Leer ‘nee’ te zeggen en stel duidelijke grenzen tussen werk en privé.

Bouw een ondersteunend netwerk op, zowel binnen als buiten je werk, voor advies en een luisterend oor. Het kunnen sparren helpt ook om af en toe even stil te staan en te reflecteren op wat je écht wilt.

Conclusie

Als je ontevreden bent op het werk kan dat ook een symptoom zijn van diepere kwesties rond werk-privébalans en persoonlijke vervulling. Voordat je overweegt om van baan te veranderen, kijk eerst naar wat je zelf kunt aanpassen. Verandering begint met zelf de regie nemen en bewust te kiezen, rekening houdend met zowel je carrière als je persoonlijk goed voelen.

Tijd voor verandering? Reflecteer af en toe

Niet tevreden over je huidige baan?

Niet tevreden over je huidige baan? Kijk eerst of je je huidige werkplek kunt verbeteren, voordat je elders kijkt. Hoe? Hierbij een aantal tips:

Een cruciale stap naar werktevredenheid is een open gesprek met je leidinggevende. Wees eerlijk over je onvrede en bespreek mogelijke oplossingen, zoals taakherverdeling of aanpassing van arbeidsvoorwaarden.

Voel je je onvoldaan in je huidige rol? Kijk eens naar interne mogelijkheden. Andere afdelingen kunnen beter aansluiten bij je passies en vaardigheden, wat je carrière een nieuwe impuls kan geven.

Verhoog je werkplezier door te investeren in persoonlijke ontwikkeling. Check bij je werkgever de mogelijkheden voor trainingen of cursussen om je vaardigheden te verbeteren.

Een goede werksfeer is goud waard. Werk samen met collega’s aan een positief klimaat door teamactiviteiten, het vieren van successen en sterke samenwerking.

Een verstoorde werk-privébalans kan leiden tot onvrede. Bespreek met je werkgever opties voor flexibele werktijden of andere regelingen die je balans kunnen herstellen.

Voor je overstapt naar een nieuwe baan, overweeg eerst verbeteringen op je huidige plek. Veranderingen kosten tijd, dus geef het een kans. Het gras lijkt groener aan de overkant, maar soms is een beetje inspanning alles wat nodig is om je huidige baan te transformeren in je droomjob. Als na alles, een nieuwe baan toch de beste optie blijkt te zijn, doe dan grondig onderzoek, om een positie te vinden die echt bij je past.

Niet tevreden over je huidige baan?

De Cruciale Rol van Bedrijfscultuur in de Carrière van Financiële Professionals

In de snel veranderende wereld van financiën is het niet alleen belangrijk om de juiste vaardigheden en kennis te hebben, maar ook om te werken in een omgeving die jouw groei en waarden ondersteunt. De bedrijfscultuur speelt een sleutelrol in hoe bevredigend en duurzaam je carrière zal zijn. In deze blog bespreek ik waarom bedrijfscultuur zo belangrijk is voor financiële professionals en hoe je de juiste bedrijfscultuur voor jezelf kunt vinden.

De Kern van Bedrijfscultuur:

Bedrijfscultuur gaat over de waarden, normen, overtuigingen en gedragingen die een organisatie definiëren. Voor financiële professionals, waar precisie, ethiek en betrouwbaarheid centraal staan, kan de bedrijfscultuur het verschil maken tussen een carrière die bloeit of een die stagneert.

Waarom Bedrijfscultuur Belangrijk Is:

3 tips om voor jezelf de juiste bedrijfscultuur te vinden:

Bekijk bedrijfsreviews en nieuwsartikelen om een gevoel te krijgen van de bedrijfsethiek en -praktijken.

De juiste bedrijfscultuur vinden is een proces dat net zo belangrijk is als het vinden van de juiste functie. Door jezelf te omringen met een cultuur die je professionele en persoonlijke waarden weerspiegelt, leg je de basis voor een fijne en duurzame carrière in de financiële sector.

De Cruciale Rol van Bedrijfscultuur in de Carrière van Financiële Professionals

Fijne Koningsdag!

Fijne Koningsdag!

Wil je goede medewerkers behouden voor je organisatie?

In de huidige krappe arbeidsmarkt kost het ontzettend veel moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Wat is het dan zonde dat goede mensen regelmatig ONNODIG vertrekken! Onlangs sprak ik een ondernemer die ontzettend baalde dat hij op zoek moest naar een nieuwe salesmanager. De concurrent had niet stilgezeten en zijn medewerker benaderd voor een volgende stap. Een kans die hij notabene óók had kunnen bieden als hij dat geweten had.

Ontwikkelen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Steeds vaker hoor je het geluid dat mensen zelf de regisseur zijn van hun ontwikkeling. En eigenlijk ben ik het daar volledig mee eens. Het is belangrijk dat medewerkers blijven werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en daar zelf het initiatief in nemen. Dat ontslaat je als werkgever en/of leidinggevende echter niet van de verantwoordelijkheid om hier eveneens aandacht voor te hebben!

Want soms zijn de stapels werk zo groot en wordt er zo aan iemand getrokken dat het hem of haar gewoonweg niet lukt om tijd te besteden aan persoonlijke groei. En hoe fijn is het dan om van je baas te horen dat de enorme inzet zeer gewaardeerd wordt, maar dat het niet ten koste mag gaan van juist die persoonlijke ontwikkeling.

Denk mee met je medewerkers om ze óók in die lastige omstandigheden te leren deze ruimte voor zichzelf te nemen.

Geef je mensen een toekomstperspectief

Het is natuurlijk geweldig wanneer je je mensen ontwikkelingsmogelijkheden en uitdaging biedt. Vergeet echter niet om ook het perspectief te schetsen binnen de organisatie. Hoe logisch het voor jou als ondernemer of leidinggevende misschien ook lijkt dat die stap er aan zit te komen.

Veel mensen hebben behoefte aan een stukje zekerheid naar de toekomst toe. Wanneer je daarover niet duidelijk bent en een andere werkgever biedt het aan, dan kan het zijn dat je medewerker geheel ONNODIG vertrekt.

Vraag niet te veel van je medewerkers

Niets brandt je goede medewerkers zo op als ze structureel te hard te laten werken. En vaak zie je dat juist de goede mensen steeds gevraagd worden voor extra klussen of opdrachten. Zij zorgen immers dat het voor elkaar komt!

Hard werken levert overigens ook energie op, zeker wanneer mensen dat doen in het vakgebied waar ze goed in zijn en in werk dat ze leuk vinden. Dat maakt het voor henzelf tevens lastig om op tijd op de rem te trappen. Maar ze merken ondertussen wel dat het ‘vol’ begint te raken.

Wanneer zich dan een ander bedrijf aandient dat aangeeft veel aandacht te hebben voor medewerkers en hen een goede werk-privé balans biedt, dan kan dat reden zijn om een overstap te maken. Wederom ONNODIG.

Want wat zou de uitkomst zijn geweest wanneer je als leidinggevende eerder om de tafel was gaan zitten toen je signaleerde dat je medewerker structureel werkweken draait van 60 uur? En samen had gekeken hoe het werk anders verdeeld zou kunnen worden?

Je weet het natuurlijk nooit zeker. Maar ik denk dat het altijd de moeite waard is om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van je mensen, hen duidelijkheid te geven in het perspectief dat je ze te bieden hebt en hen te ondersteunen om te allen tijde goed voor zichzelf te zorgen. Dan is de kans het grootst dat ze (nog) langer bij je blijven werken!

 

 

Wil je goede medewerkers behouden voor je organisatie?

Nieuwsbericht: Een toast op een prettige samenwerking!

M10, expert in Werving en Selectie, versterkt haar positie in de markt door een strategische samenwerking aan te gaan met HighQ. Bianca en Irma van M10, samen met Frans de Vos van HighQ, hebben gezamenlijk het glas geheven op het begin van een veelbelovend partnerschap.

Deze samenwerking benadrukt de toewijding van M10 om de ideale brug te slaan tussen financiële professionals en organisaties. “Wij geloven in het belang van het begrijpen van zowel de bedrijfscultuur als de drijfveren van de kandidaat. Het is een essentieel aspect van het creëren van succesvolle, langdurige werkrelaties,”

Met deze samenwerking willen we de werving en selectie van financiële professionals naar een hoger niveau tillen. Onze gezamenlijke inspanningen zullen gericht zijn op het bieden van maatwerkoplossingen die voldoen aan de specifieke behoeften van onze opdrachtgevers.

Kijk voor alle vacatures op onze website!

Nieuwsbericht: Een toast op een prettige samenwerking!

Veel geluk, liefde, gezondheid en succes in het nieuwe jaar!

Veel geluk, liefde, gezondheid en succes in het nieuwe jaar!