Ontbijtseminar Grensoverschrijdend gedrag op de Werkvloer

Afgelopen dinsdag 25 oktober organiseerden M10 advies en een seminar over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer vanuit arbeidsrechtelijk perspectief. Hian Li Ko verzorgde de juridische noot, maar zonder de actieve deelname van de  deelnemers was het nooit zo’n waardevolle bijeenkomst geworden waarin alle kanten werden belicht. Kort gezegd is zorgvuldig onderzoek en een zorgvuldig proces zo belangrijk voordat je als werkgever maatregelen treft! En nog belangrijker: wat doe je om het te voorkomen?

Wij organiseren regelmatig een ontbijtseminar met een interessant juridisch thema. Wil je ook een keer deelnemen? Mail dan naar irma@m10advies.nl.

Ontbijtseminar Grensoverschrijdend gedrag op de Werkvloer

Swim4Daniel

Op 3 juli 2022 zwemmen wij mee bij Swim4Daniel. Het buitenwater zwemevent voor het Daniel den Hoed Fonds. Zwem Kanker Kansloos.

Swim4Daniel

8 Tips voor een startende manager

Je hebt (eindelijk!) die stap naar een managementfunctie gemaakt. Als nieuwe manager moet je meestal een soort toezicht houden op het werk dat je eerst zelf hebt gedaan. Nu moet je het door anderen laten doen. Hoe maak je een goede start? Hieronder vind je 8 tips vanuit de praktijk:

1. Wees duidelijk over de nieuwe verhoudingen

Soms word je manager van het team waarin je al werkzaam was. En hoewel we in Nederland de mond vol hebben van ‘platte organisaties’, verandert er wel degelijk iets. Wees hier eerlijk en duidelijk over. Je zult je collega’s moeten aansturen en beoordelen. Soms is er iemand anders die zelf de managementrol had willen invullen. Ga daarom zo snel mogelijk in gesprek met de mensen waaraan je leiding gaat geven. Vertel wat je van hen verwacht, maar ook wat zij van jou kunnen verwachten.

2. Loop niet te hard van stapel

Verdiep je vooraf in de werkzaamheden en loop niet te hard van stapel. Luister goed naar collega’s, bazen, klanten en andere betrokkenen. Stel vragen, leer de cultuur van het bedrijf kennen. Zeker wanneer je nieuw bent in de organisatie. Tegelijkertijd verwachten medewerkers dat hun nieuwe manager wél een visie heeft en richting geeft. Bereid je daarom goed voor, zodat je de juiste vragen stelt en stel je open op. Maak notities van al je gesprekken zodat je er later over kunt nadenken en eventueel op terugkomen bij betrokken medewerker(s).

3. Betrek je team

Natuurlijk heb je vanuit je nieuwe rol een goed overzicht van waar de organisatie naar toe wil en hoe je daar als afdeling aan bij kunt dragen. Trap echter niet in de valkuil om vanachter je bureau in je uppie de doelen vast te stellen en de taken te verdelen. Je verliest daarmee de betrokkenheid van je team. Neem de tijd voor een degelijke aanpak en betrek hen. Maak duidelijk wat je ruwweg van plan bent en schets het grotere plaatje. Vraag hun mening. Kritiek kun je goed camoufleren door het uiten van verbazing. Waarom doen jullie dat zo? Of waarom zou je die stap willen zetten?

4. Leer delegeren

Veel startende managers hebben de neiging om alle gaatjes te vullen die hun medewerkers laten vallen. Zeker wanneer je als nieuwe manager ook nog eens een vakspecialist bent die vanwege zijn of haar goede resultaten is gevraagd om leiding te geven. Dit is een grote valkuil om twee redenen: ten eerste zit je agenda op die manier in een mum van tijd propvol, waardoor er te weinig tijd overblijft om die zaken te doen waarvoor je opgesteld staat. En ten tweede gaat je team achterover hangen omdat jij het wel voor ze oplost. Je ontneemt ze op deze manier de mogelijkheid om hun verantwoordelijkheid te pakken. Gun je mensen de ruimte om op hun eigen manier de gewenste resultaten te behalen. Te weinig autonomie en zeggenschap binnen het werk leidt tot ongelukkige medewerkers.

5. Communiceer eerlijk en duidelijk

Een goede manager volgt een duidelijke koers en evalueert regelmatig de voortgang met zijn of haar medewerkers. Mochten er tegenvallende prestaties zijn, spreek mensen daar dan op aan. Wacht niet tot het (half)jaarlijkse functioneringsgesprek, maar plan regelmatig gesprekken met je medewerkers. Feedback geven, zowel positief als negatief, helpt mensen om, indien nodig, koers te houden en bij te sturen. Er zijn technieken te leren voor het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hoe je het gesprek opbouwt, hoe je concreet kunt blijven en hoe je mensen bij kunt sturen zonder ze tegen de haren in te strijken.

6. Leer omgaan met spanning en stress

Bij het ontstaan van stresssituaties is de manier waarop je hier op reageert als manager belangrijk. Er wordt automatisch naar jou gekeken. Blijf positief, eerlijk en rustig. Een gezonde dosis humor helpt eveneens. En gun jezelf de tijd om te leren. De meeste beginnende managers hebben het liefst meteen overal een oplossing voor. Maar het duurt even voordat je je deze nieuwe rol eigen hebt gemaakt. Wanneer je te streng voor jezelf bent, loop je tegen je eigen frustraties aan op het moment dat er iets fout gaat. Accepteer dus alvast dat er iets fout kan lopen of dat je zelf fouten maakt, dan heb je minder last van stress als het zover is en blijf je gezonder.

7. Vergader efficiënt en stel prioriteiten

Een groot deel van het manager bestaan wordt doorgebracht in vergaderzalen of Teams. Zorg dat er altijd een duidelijke agenda en doelstelling is voor het overleg. Bereid de vergadering goed voor en zorg dat er een actie- en besluitenlijst gemaakt wordt na afloop. Hiermee voorkom je dat jijzelf en/of je medewerkers gefrustreerd een overleg uitkomen omdat ze hun tijd beter hadden kunnen besteden. Voorkom sowieso tijdsverspilling aan onbelangrijke zaken. De Time-management matrix van Covey is een superhandig hulpmiddel. De matrix verdeelt taken in vier kwadranten: 1) urgent en belangrijk 2) niet urgent, maar wel belangrijk 3) urgent, maar niet belangrijk en 4) niet urgent en ook niet belangrijk. Deze matrix kan je helpen steeds opnieuw de juiste prioriteiten te stellen.

8. Neem een coach

Over goed management is natuurlijk meer te vertellen dan 8 korte tips, vooral omdat elke situatie anders is. De ene manager loopt tegen heel andere problemen aan dan de andere, door omstandigheden maar ook door persoonlijke karaktertrekken. Managen leer je vooral door te doen. Een ervaren leidinggevende kan je van bruikbare tips voorzien en sparren over managementvraagstukken. Of zoek een externe coach voor jouw persoonlijke coaching en vragen die je hebt.

 

8 Tips voor een startende manager

Afwijzing

Je hebt er misschien even op moeten wachten, maar dan gebeurt het: je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! Natuurlijk ga je goed voorbereid het gesprek in en je houdt er een positief gevoel aan over. En toch: er volgt een afwijzing. Wat is er nu toch misgegaan? Wanneer er al een ontslag aan vooraf gegaan is, komt het extra hard binnen. Gaat het je lukken om ooit een andere baan te vinden? Wat doe je toch fout?

Nachtje slapen

Mijn advies: slaap er eerst even een nachtje over om de afwijzing te verwerken. Daarna kun je er mee aan de slag. Waarom? Het is zinvol om na te gaan wat de reden is van de afwijzing. Want daar kun je veel van leren!

Maar hoe kom je daar dan achter?
Vraag om heldere feedback. Probeer het bij de contactpersoon of bel of mail anders met degene met wie je in gesprek bent geweest. Vaak is iedereen bereid om een toelichting te geven waar je iets mee kan. Dit kun je namelijk prima meenemen naar een volgende sollicitatie.

Reden van afwijzing

Welke reden wordt genoemd? Heb je jezelf misschien onder- of overschat?  Het kan zijn dat je de vacature niet goed hebt ingeschat. Stel dat je nu nog niet aan de eisen voldoet, hoe kan je dan zorgen dat je in de toekomst wel zover bent? Heb je een cursus of opleiding nodig? Of een andere werkervaring? Of ben je juist te ervaren? Pas je dan wel op een te lichte functie? Wil je dat?

Men kan ook aangeven dat je niet goed in het team past. Dat is domme pech. Daar kun je echt niets aan doen en dit had je niet van te voren in kunnen schatten. Weet dat je in ieder geval de juiste capaciteiten in huis hebt en probeer het bij een andere organisatie.

Ook kan het zijn dat je niet op deze vacature past, maar wél bij de organisatie. De arbeidsmarkt is krap.  Op het moment zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Wie weet zit er nog een andere functie in het vat.

Geeft men je een vage reden en geen heldere uitleg? Blijkbaar speelt er iets anders en wil de organisatie, om welke reden dan ook, niet transparant zijn. Probeer in ieder geval door te vragen en een argument te krijgen waar je vrede mee hebt.

Leren van gesprekken

Door aan de slag te gaan met de feedback kan het zo maar zijn dat je de volgende keer meer succes hebt. En zo niet: van sollicitatiegesprekken kun je veel leren. Je zult zien dat je steeds beter in staat bent om een gesprek te voeren en te sturen!

Afwijzing

Onbijt seminar voor HR relaties

Regelmatig organiseren wij ontbijt bijeenkomsten voor onze HR relaties. In september en oktober 2021 deden wij dat in samenwerking met Ko & Co Advocaten.  Het onderwerp van het seminar was:  “Corona op de werkvloer”. In “petit comité” vertelde Hian Li Ko over het juridisch kader en deelden wij allen onze ervaringen en visies. Als je bereid bent om naar elkaar te luisteren is er zoveel mogelijk!

Wil je ook een keer deelnemen aan een Ontbijtseminar bij M10? Neem dan gerust contact op!

Onbijt seminar voor HR relaties

Jezelf presenteren. Ongemakkelijk?

Een belangrijk onderdeel van het sollicitatieproces is het goed en duidelijk presenteren van jezelf, van wat je wil en kan. Het kort en krachtig vertellen over jouw toegevoegde waarde. Want hoe maak je aan je netwerk duidelijk naar welke functie of baan je op zoek bent? Dit is immers de groep op wie je een beroep wilt doen om mee te denken en uit te kijken naar een geschikte functie. Het wordt vaak als een lastige stap ervaren. En vergis je niet: het overkomt velen en het heeft zeker niets te maken met welke functie je eerder hebt bekleed.

Elevator Pitch

De officiële term voor een korte presentatie is de elevator pitch. In Amerika huist de directie op de hoogste etages van een kantoorgebouw. Als je toevallig met een van hen in de lift stapt en je de kans wilt wagen om een felbegeerde promotie te krijgen, heb je slechts kort de tijd. Namelijk evenveel tijd als dat de lift erover doet om op de juiste etage te komen. In die ene minuut heb je de mogelijkheid om jezelf te presenteren. Hierbij is het belangrijk dat je voldoende aandacht hebt getrokken en indruk hebt gemaakt. Want je wilt natuurlijk wel dat ze zich jou later, op een cruciaal moment, herinneren. Daarbij is het vooral belangrijk hóe je iets zegt en minder belangrijk wát je zegt.

Opscheppen

Het presenteren van jezelf wordt vaak als lastig ervaren. Het opsommen van je kwaliteiten en toegevoegde waarde voelt aan als opscheppen. We zijn niet gewend om op deze manier over onszelf te praten. Het voelt ongemakkelijk om jezelf zo in het voetlicht te plaatsen.

Herken je dit?

Oefenen

Hoe kun je leren om een goede pitch te houden?
Denk niet dat je ineens een geweldige spreker kunt worden. Begin klein en probeer stap voor stap jezelf te bekwamen. Heb geduld met -en wees mild voor- jezelf wanneer het niet ineens lukt. Rome is ook niet in een nacht gebouwd!

Door de tekst uit te schrijven en hardop te oefenen (jazeker! en het liefst voor de spiegel) schaaf je jouw tekst bij. Krijg je toch kromme tenen van wat je jezelf hoort zeggen? Probeer het anders te formuleren. Blijf dichtbij jezelf en gebruik woorden die bij je passen. Kopieer zeker geen tekst van iemand anders omdat je denkt dat je daarmee meer indruk maakt.

Spreek vanuit je eigen ervaring. Gebruik voorbeelden uit je eigen praktijk. Heeft het je geraakt? Gebruik het! De luisteraar wil graag horen wat jou beroert en bezighoudt. Wees niet bang dat je te kwetsbaar overkomt.

Houd het kort! Hooguit een minuut is voldoende. Heb je de oprechte aandacht van de ander, dan kan je dieper op een onderdeel ingaan en uitgebreider vertellen.

Vraag aan een huisgenoot of iemand anders of je hardop mag oefenen. Nog fijner is het wanneer die persoon na afloop oprechte feedback wil geven.

Plezier

Sprekend vanuit mijn ervaring, merk ik dat de meesten er na verloop van tijd zelfs plezier in krijgen om hun pitch op orde te hebben. Het voelt dan allang niet meer als opscheppen en het zorgt ervoor dat je op een andere manier een gesprek aan kan gaan.

Jezelf presenteren. Ongemakkelijk?

Diploma Re-integratiecoach Regie op Werkvermogen

Begin 2021 heb ik bij CS Opleidingen de opleiding Re-integratiecoach Regie op Werkvermogen gevolgd. Afgelopen december heb ik het bijbehorende assessment met goed gevolg afgelegd en mijn diploma behaald. Deze opleiding wordt geaccrediteerd door de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) en is bedoeld voor begeleiders tijdens spoor 2-trajecten van werknemers die niet meer kunnen terugkeren in hun eigen functie.

De opleiding heeft mij een steviger basis geboden, vooral op gebied van wet- en regelgeving. De kaders bieden mij meer bewegingsruimte en maatwerk zoals we dat binnen M10 gewend zijn om te doen. Bij M10 verzorgen wij al jaren 2de spoor begeleidingen op maat. Samen met onze specialist Ferry Barnas kunnen we onze opdrachtgevers nu nog beter van dienst te zijn.

Diploma Re-integratiecoach Regie op Werkvermogen

De beste wensen!

Voor 2022 wensen wij al onze relaties het allerbeste; dat het maar een mooi jaar mag worden.

Net als velen hebben ook wij een bewogen jaar achter de rug. Het schakelen naar wat er nog kan en (even) niet meer kan, vergt veel van ons aanpassingsvermogen. Het vraagt om veerkracht en vitaliteit. Hoe dan ook: wij prijzen ons gelukkig dat we gezond zijn.

Wij danken al onze relaties voor de prettige samenwerking en hopen iedereen dit jaar weer fysiek te kunnen ontmoeten!

De beste wensen!

Coronamaatregelen op de werkvloer

Met de coronapandemie gaat het gelukkig de goede kant op. Dat betekent ook dat werknemers weer vaker naar kantoor gaan. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat dat veilig kan. Zij zijn namelijk op grond van de zorgplicht gehouden om hun werknemers een veilige werkomgeving te bieden. Die zorgplicht houdt ook in dat werkgevers maatregelen moeten nemen om zo veel mogelijk te voorkomen dat werknemers op de werkvloer besmet raken met het coronavirus. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan het installeren van een goed ventilatiesysteem, het handhaven van de 1,5 meter regel op de werkvloer of het invoeren van een mondkapjesplicht. Het meest vergaande voorbeeld is het invoeren van een “vaccinatieplicht”.

Instructierecht

Een werkgever heeft in beginsel het recht om zijn werknemers de instructie te geven om aan die maatregelen mee te werken, maar dat instructierecht van de werkgever is niet onbeperkt. Is een instructie van de werkgever in strijd met een grondrecht van de werknemer, dan hoeft een werknemer die instructie alleen op te volgen als aan drie strenge eisen is voldaan. Wil je weten welke eisen dat zijn? Lees dan de blog “Een vaccinatieplicht op de werkvloer, mag dat?” op de website van Ko & Co Advocaten.

Arbeidsrecht

Hian Li Ko en Floor Buvelot, advocaten bij Ko & Co Advocaten zijn gespecialiseerd in arbeidsrecht en adviseren zowel werkgevers als werknemers over alle onderwerpen die zich voordoen in de relatie werkgever-werknemer. Ko & Co Advocaten doet dat op een professionele, maar ook persoonlijke wijze.

Mocht je naar aanleiding van de blog nog vragen hebben of heb je andere arbeidsrechtelijke vragen? Neem dan vrijblijvend contact op met Hian Li Ko of Floor Buvelot via (010) 35 10299 of ko@kc-advocaten.nl.

Coronamaatregelen op de werkvloer

Pas op de plaats

Het is alweer een paar jaar geleden dat we wereldwijd te maken hebben gekregen met het coronavirus en daarbij alle verschillende maatregelen om het virus beheersbaar en controleerbaar te maken.

We kennen allemaal de verhalen van alle gevolgen: dat mensen het zat zijn, overbelast zijn, zich eenzaam hebben gevoeld, het water aan de lippen hebben staan of ernstig ziek zijn of zijn geweest.

Net als velen heb ik weinig tot geen invloed op de regels die we worden geacht na te leven, maar wel hoe ik zelf met de opgelegde, beperkte bewegingsruimte om wil gaan. (En niet alleen tav de Corona pandemie maar ook tav welke crisis dan ook.)

En dat doe ik door de positieve kant of de lichtpuntjes op te zoeken en daarmee aan de slag te gaan. Tijdens het eerste jaar van de lockdown was voor mij een grote stroom van externe prikkels, vanwege allerlei verplichtingen, niet meer aanwezig.

Tijdens de eerste lockdown was er een bijna complete stilte, daarna begon het langzaam weer aan te zwellen en voordat ik het goed en wel door had stond alles opnieuw stil.

En met als klap op de vuurpijl: een avondklok. Het was een jaar waarin ik letterlijk een pas op de plaats heb moeten maken. En precies dát voelt als een weldaad. Als een thuiskomen bij mijzelf, met veel tijd voor rust, meditatie en herbezinning.

Boeken

Een tijd geleden kocht ik het Spirituele Boek van het jaar 2021: “De kracht van rust” van Mirjam van der Vegt. Een makkelijk leesbaar boek met praktische tips om rust te vinden en wat dat met ons doet. Een boek dat mij deed denken aan dat van Joke Hermsen: “Stil de tijd”, over het ontsnappen aan de ratrace. Toen het rond 2010 uitkwam, leek het voor mij een onmogelijke opgave om tijd en ruimte te maken voor dagelijkse momenten van rust. Er was immers geen mogelijkheid om dat te doen.

Rust nemen na ontslag

Wanneer ik iemand begeleid na ontslag, tijdens een outplacementtraject,  vraag ik vaak of hij of zij het aandurft om even aan de rem te trekken. Om te bekomen van het meestal plotselinge ontslag, maar vooral om eens tot jezelf te komen.

Door de waan van alledag is er vaak weinig of geen gelegenheid om dat te doen. Om goed na te gaan wat je het liefste wilt bereiken in werk en vooral wat je doel is op langere termijn. Te starten met zelfreflectie. Te zoeken naar je visie. Het is begrijpelijk dat het opnoemen van wat je echt niet meer wilt in je werk en leven vele malen eenvoudiger is dan het benoemen wat je wel graag wilt bereiken. Natuurlijk, de meesten zeggen dan: zo snel mogelijk weer aan de slag in een nieuwe functie met hetzelfde en liefst een nog betere beloning en niet te lang wachten, zo snel mogelijk.

Elke keer valt het mij weer op: wat een werklustig volk zijn wij. Begrijpelijk, want werk is een belangrijk onderdeel van ons bestaan. De eerste vragen bij een kennismaking zijn dan ook: Wat voor werk doe jij? Wie of wat stel je voor zonder een baan met een dito titel? Maar waar draait het nou echt om bij jou? En wat wil je achter laten?

Thuis komen bij jezelf

En geloof het of niet: degene die het aandurft om even aan de rem te trekken, is daar achteraf blij mee. Voor de één is twee weken echt meer dan genoeg, maar soms neemt iemand iets langer de tijd om tot zichzelf te komen. Thuis te komen bij zichzelf. Een pas op de plaats te maken. Het resultaat daarvan is dat je creatiever wordt in je zoektocht. Door rust te nemen word je creatiever en vindingrijker en vind je nog beter een baan die bij je past.

Na de lockdown

Hoe het verder gaat weten we nog even niet, maar eens zal het ‘normale’ leven weer opstarten. Gelukkig maar, want teveel mensen hebben het zwaar. Wat ik hoop is dat we ook in de toekomst terug kunnen grijpen naar deze lange, verplichte pauze. Dat wanneer alles weer op volle toeren draait, er nog steeds ruimte genoeg over is voor het vinden van rust.

Pas op de plaats