Fijne Koningsdag!

Fijne Koningsdag!

Wil je goede medewerkers behouden voor je organisatie?

In de huidige krappe arbeidsmarkt kost het ontzettend veel moeite om nieuwe medewerkers te vinden. Wat is het dan zonde dat goede mensen regelmatig ONNODIG vertrekken! Onlangs sprak ik een ondernemer die ontzettend baalde dat hij op zoek moest naar een nieuwe salesmanager. De concurrent had niet stilgezeten en zijn medewerker benaderd voor een volgende stap. Een kans die hij notabene óók had kunnen bieden als hij dat geweten had.

Ontwikkelen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid

Steeds vaker hoor je het geluid dat mensen zelf de regisseur zijn van hun ontwikkeling. En eigenlijk ben ik het daar volledig mee eens. Het is belangrijk dat medewerkers blijven werken aan hun persoonlijke ontwikkeling en daar zelf het initiatief in nemen. Dat ontslaat je als werkgever en/of leidinggevende echter niet van de verantwoordelijkheid om hier eveneens aandacht voor te hebben!

Want soms zijn de stapels werk zo groot en wordt er zo aan iemand getrokken dat het hem of haar gewoonweg niet lukt om tijd te besteden aan persoonlijke groei. En hoe fijn is het dan om van je baas te horen dat de enorme inzet zeer gewaardeerd wordt, maar dat het niet ten koste mag gaan van juist die persoonlijke ontwikkeling.

Denk mee met je medewerkers om ze óók in die lastige omstandigheden te leren deze ruimte voor zichzelf te nemen.

Geef je mensen een toekomstperspectief

Het is natuurlijk geweldig wanneer je je mensen ontwikkelingsmogelijkheden en uitdaging biedt. Vergeet echter niet om ook het perspectief te schetsen binnen de organisatie. Hoe logisch het voor jou als ondernemer of leidinggevende misschien ook lijkt dat die stap er aan zit te komen.

Veel mensen hebben behoefte aan een stukje zekerheid naar de toekomst toe. Wanneer je daarover niet duidelijk bent en een andere werkgever biedt het aan, dan kan het zijn dat je medewerker geheel ONNODIG vertrekt.

Vraag niet te veel van je medewerkers

Niets brandt je goede medewerkers zo op als ze structureel te hard te laten werken. En vaak zie je dat juist de goede mensen steeds gevraagd worden voor extra klussen of opdrachten. Zij zorgen immers dat het voor elkaar komt!

Hard werken levert overigens ook energie op, zeker wanneer mensen dat doen in het vakgebied waar ze goed in zijn en in werk dat ze leuk vinden. Dat maakt het voor henzelf tevens lastig om op tijd op de rem te trappen. Maar ze merken ondertussen wel dat het ‘vol’ begint te raken.

Wanneer zich dan een ander bedrijf aandient dat aangeeft veel aandacht te hebben voor medewerkers en hen een goede werk-privé balans biedt, dan kan dat reden zijn om een overstap te maken. Wederom ONNODIG.

Want wat zou de uitkomst zijn geweest wanneer je als leidinggevende eerder om de tafel was gaan zitten toen je signaleerde dat je medewerker structureel werkweken draait van 60 uur? En samen had gekeken hoe het werk anders verdeeld zou kunnen worden?

Je weet het natuurlijk nooit zeker. Maar ik denk dat het altijd de moeite waard is om aandacht te hebben voor de ontwikkeling van je mensen, hen duidelijkheid te geven in het perspectief dat je ze te bieden hebt en hen te ondersteunen om te allen tijde goed voor zichzelf te zorgen. Dan is de kans het grootst dat ze (nog) langer bij je blijven werken!

 

 

Wil je goede medewerkers behouden voor je organisatie?

Nieuwsbericht: Een toast op een prettige samenwerking!

M10, expert in Werving en Selectie, versterkt haar positie in de markt door een strategische samenwerking aan te gaan met HighQ. Bianca en Irma van M10, samen met Frans de Vos van HighQ, hebben gezamenlijk het glas geheven op het begin van een veelbelovend partnerschap.

Deze samenwerking benadrukt de toewijding van M10 om de ideale brug te slaan tussen financiële professionals en organisaties. “Wij geloven in het belang van het begrijpen van zowel de bedrijfscultuur als de drijfveren van de kandidaat. Het is een essentieel aspect van het creëren van succesvolle, langdurige werkrelaties,”

Met deze samenwerking willen we de werving en selectie van financiële professionals naar een hoger niveau tillen. Onze gezamenlijke inspanningen zullen gericht zijn op het bieden van maatwerkoplossingen die voldoen aan de specifieke behoeften van onze opdrachtgevers.

Kijk voor alle vacatures op onze website!

Nieuwsbericht: Een toast op een prettige samenwerking!

Veel geluk, liefde, gezondheid en succes in het nieuwe jaar!

Veel geluk, liefde, gezondheid en succes in het nieuwe jaar!

Kerstwens

Wij wensen je hele fijne dagen en een goed 2024! Graag tot volgend jaar waarin we weer nieuwe avonturen gaan beleven met elkaar.

Kerstwens

Wat zijn soft skills en hoe zet ik ze in tijdens sollicitaties?

In de huidige arbeidsmarkt draait het niet alleen om het hebben van de juiste technische vaardigheden. Werkgevers zoeken niet alleen naar werknemers met de juiste technische kennis, maar ook naar kandidaten die de persoonlijke eigenschappen hebben die goed bij hun organisatie passen en kunnen bijdragen aan een prettige werkplek. Deze persoonlijke eigenschappen, vaak aangeduid als ‘soft skills’, zijn onmisbaar in de moderne arbeidsmarkt. In deze blog gaan we dieper in op waarom werkgevers zo geïnteresseerd zijn in deze soft skills en hoe je ze kunt laten zien tijdens het sollicitatieproces

Waarom zijn soft skills belangrijk?

Je technische vaardigheden zijn geweldig, maar laten we eerlijk zijn, werken draait niet alleen om cijfers en diploma’s. Je persoonlijke eigenschappen zijn vaak doorslaggevend en bepalen of je geschikt bent voor de functie. Het gaat om dingen zoals met anderen kunnen praten, begrip tonen en goed in een team werken. Deze eigenschappen maken je niet alleen tot een betere collega, maar ze zorgen er ook voor dat de werkplek een leuke plek is om te zijn. En je wilt uiteindelijk een baan vinden die goed bij jou past.

Naar welke persoonlijke eigenschappen wordt vaak gezocht?

Elke baan kan speciale eigenschappen vereisen als het om soft skills gaat, maar er zijn een paar van die eigenschappen die werkgevers in hun gewenste kandidaten waarderen. Denk aan dingen als leiderschap, probleemoplossend vermogen, aanpassingsvermogen en inventiviteit. Het is handig om te weten welke soft skills in jouw branche in trek zijn. Doe daarom eerst navraag of probeer in gesprek te gaan met iemand die al werkzaam is bij dit bedrijf.

Omschrijven van je soft skills tijdens je sollicitatiegesprek

Het is niet voldoende om te benoemen welke persoonlijke eigenschappen je hebt. Je moet met voorbeelden uit de praktijk laten zien dat je deze vaardigheden al eens hebt toegepast. Oefen daarom van te voren! Schrijf het op en zeg het hardop. Ook in je cv en (eventuele) sollicitatiebrief kun je op deze manier aan tonen dat je deze skills hebt.

Ken je persoonlijke eigenschappen

Voordat je jouw persoonlijke eigenschappen kunt laten zien, moet je ze natuurlijk wel herkennen. Zelfbewustzijn is de eerste stap. Ken je eigen sterke en je aandachtspunten en werk eraan om ze te verbeteren.

Opvallen tussen andere sollicitanten

Als je sterke soft skills hebt, dan val je op tussen de andere sollicitanten. Werkgevers willen niet alleen mensen met de juiste diploma’s, maar ook teamspelers, creatieve denkers en communicatief vaardige sollicitanten. Door te laten zien dat je deze eigenschappen bezit, maak je meer kans om de baan te krijgen.

Persoonlijke eigenschappen en de rest van je loopbaan

Het ontwikkelen van je soft skills is niet alleen voor het krijgen van die eerste baan, het heeft ook gevolgen voor je verdere loopbaan. Leiderschap, communicatie en andere eigenschappen zijn de bouwstenen van een succesvolle carrière. Ze helpen je groeien en daar uit te komen wat je jezelf als doel hebt gesteld.

Samengevat

Het lijkt misschien dat technische vaardigheden belangrijk zijn tijdens het sollicitatieproces maar persoonlijke eigenschappen oftewel soft skills zijn net zo belangrijk.  Werkgevers zijn op zoek naar mensen die niet alleen goed op papier zijn, maar ook goed in het team passen. Als je begrijpt welke soft skills er in de markt gevraagd worden en hoe je ze kunt laten zien, maak je je kansen op succes in het sollicitatieproces en je loopbaan groter. Dus geef die ‘soft skills’ een boost en zie hoe ze je verder brengen!

 

Wat zijn soft skills en hoe zet ik ze in tijdens sollicitaties?

Hoe vind je als (assistent) accountant nog meer voldoening in het accountancy vak?

1: De Essentie van Accountancy – Wat zoek je?

Als (assistent) accountant speel je een cruciale rol in het financiële landschap. Je werkzaamheden hebben een tastbare impact op bedrijven en individuen. Maar wat drijft jou eigenlijk? Wat motiveert je om elke dag weer aan de slag te gaan? Dit zijn belangrijke vragen om te overdenken.

Misschien haal je voldoening uit het oplossen van complexe financiële vraagstukken, het adviseren van klanten bij fiscale uitdagingen, of het analyseren van bedrijfsresultaten om strategische beslissingen te ondersteunen. Identificeer de aspecten van het accountancy vak die jou het meest boeien en welke vaardigheden je verder wilt ontwikkelen. Deze bewustwording zal je helpen bij het bepalen van de volgende stap in je loopbaan.

2: Een Eerlijke Zelfevaluatie – Ben je nog helemaal op je plek?

Soms kan het voelen alsof er iets ontbreekt, alsof je nog niet helemaal op je plek zit bij je huidige kantoor. Wees gerust, je bent niet alleen. Het is volkomen normaal dat je interesses en doelen in de loop van de tijd kunnen veranderen. Het is nu tijd voor een eerlijke zelfevaluatie.

Kijk kritisch naar je huidige functie. Sluit deze nog aan bij je passies en doelen? Ben je nog steeds uitgedaagd en groei je als professional? Denk na over de bedrijfscultuur van je kantoor en of deze aansluit bij jouw waarden. Belangrijker nog, voel je je gewaardeerd en erkend voor je inzet en bijdragen? Het beantwoorden van deze vragen zal je helpen om te bepalen of je nog op je plek zit.

3: De Perfecte Match – Wat maakt dat je weer helemaal op je plek komt?

Als je tot de conclusie komt dat je niet helemaal op je plek zit, is het tijd om actie te ondernemen en op zoek te gaan naar jouw perfecte match. Ga op ontdekkingsreis en zoek naar een functie (of kantoor) waar jouw sterke punten benut worden en waar je kunt opbloeien.

Denk na over verschillende specialisaties binnen de accountancy en ontdek welke jou het meest aanspreken. Onderzoek kantoren en bedrijfsculturen om te zien welke het beste bij jou passen. Ga in gesprek met je leidinggevende en bespreek wat voor jou belangrijk is in werk. Vaak blijken de wensen die je hebt binnen het kantoor waar je werkzaam bent óók te realiseren. Praat met andere (assistent) accountants om te horen hoe zij hun ideale baan hebben gevonden. Dit kan inspiratie bieden voor jouw eigen zoektocht.

4: Zelf de regie nemen

Ik weet dat het soms lastig kan zijn om tijd vrij te maken voor je loopbaan. Maar probeer de regie te nemen en maak een afspraak met jezelf. Gun jezelf dat uurtje of twee om echt na te denken over je (verdere) loopbaan. Zet op papier wat je belangrijk vindt en praat erover met anderen. Soms kan een ander perspectief je enorm helpen. Neem de tijd voor deze gesprekken en onderneem actie zodat je zeker weet dat je loopbaan het pad volgt dat je voor ogen hebt.

Conclusie:

Als (assistent) accountant heb je een belangrijke rol in de financiële wereld. Maar om het meeste uit je loopbaan te halen, is het essentieel om te weten wat je zoekt in het vak en eerlijk te beoordelen of je nog helemaal op je plek zit in je huidige rol. Het vinden van je perfecte match kan tijd en inspanning vergen, maar het is een reis die het zeker waard is.

En als je behoefte hebt aan een ervaren sparringpartner, iemand die je ondersteuning en begeleiding biedt om helderheid te krijgen over je volgende stap binnen de accountancy, dan help ik graag! Je kunt me bereiken op:

(06) 281 28 933

Ik wens je veel succes en plezier bij het ontdekken van de perfecte match voor jouw loopbaan!

Hoe vind je als (assistent) accountant nog meer voldoening in het accountancy vak?

M10 Ontbijtseminars

Sinds 2015 organiseren wij samen met Hian Li Ko en Floor Buvelot van Ko & Co Advocaten ontbijtseminars. Afgelopen 23 mei 2023 ging het over de recente ontwikkelingen rondom de arbeidsovereenkomst.
Wil je ook deelnemen aan onze ontbijtseminars? Stuur dan een bericht.

M10 Ontbijtseminars

Fijne Koningsdag!

Fijne Koningsdag!

Ron Serpenti, TurnerWoods

Wij stellen graag onze nieuwe samenwerkingspartner voor: Ron Serpenti, TurnerWoods 

M10 Advies werkt nauw samen met TurnerWoods. TurnerWoods adviseert en ontwikkelt organisaties door te kijken naar de menselijke factor binnen een onderneming. Dit doen we door het analyseren van organisaties en daarbij te kijken naar de rol van de medewerker binnen de organisatiestructuur, processen, systemen en data en creëren daarmee een advies dat staat voor groei en verbetering. We brengen daarbij niet alleen advies uit maar ondersteunen ook bij de uitvoering of implementatie. Wij zijn ervan overtuigd dat groei van binnenuit komt, dit geldt voor de mens maar ook voor een organisatie!

Ron Serpenti, TurnerWoods