1: De Essentie van Accountancy – Wat zoek je?
Als (assistent) accountant speel je een cruciale rol in het financiële landschap. Je werkzaamheden hebben een tastbare impact op bedrijven en individuen. Maar wat drijft jou eigenlijk? Wat motiveert je om elke dag weer aan de slag te gaan? Dit zijn belangrijke vragen om te overdenken.
Misschien haal je voldoening uit het oplossen van complexe financiële vraagstukken, het adviseren van klanten bij fiscale uitdagingen, of het analyseren van bedrijfsresultaten om strategische beslissingen te ondersteunen. Identificeer de aspecten van het accountancy vak die jou het meest boeien en welke vaardigheden je verder wilt ontwikkelen. Deze bewustwording zal je helpen bij het bepalen van de volgende stap in je loopbaan.
2: Een Eerlijke Zelfevaluatie – Ben je nog helemaal op je plek?
Soms kan het voelen alsof er iets ontbreekt, alsof je nog niet helemaal op je plek zit bij je huidige kantoor. Wees gerust, je bent niet alleen. Het is volkomen normaal dat je interesses en doelen in de loop van de tijd kunnen veranderen. Het is nu tijd voor een eerlijke zelfevaluatie.
Kijk kritisch naar je huidige functie. Sluit deze nog aan bij je passies en doelen? Ben je nog steeds uitgedaagd en groei je als professional? Denk na over de bedrijfscultuur van je kantoor en of deze aansluit bij jouw waarden. Belangrijker nog, voel je je gewaardeerd en erkend voor je inzet en bijdragen? Het beantwoorden van deze vragen zal je helpen om te bepalen of je nog op je plek zit.
3: De Perfecte Match – Wat maakt dat je weer helemaal op je plek komt?
Als je tot de conclusie komt dat je niet helemaal op je plek zit, is het tijd om actie te ondernemen en op zoek te gaan naar jouw perfecte match. Ga op ontdekkingsreis en zoek naar een functie (of kantoor) waar jouw sterke punten benut worden en waar je kunt opbloeien.
Denk na over verschillende specialisaties binnen de accountancy en ontdek welke jou het meest aanspreken. Onderzoek kantoren en bedrijfsculturen om te zien welke het beste bij jou passen. Ga in gesprek met je leidinggevende en bespreek wat voor jou belangrijk is in werk. Vaak blijken de wensen die je hebt binnen het kantoor waar je werkzaam bent óók te realiseren. Praat met andere (assistent) accountants om te horen hoe zij hun ideale baan hebben gevonden. Dit kan inspiratie bieden voor jouw eigen zoektocht.
4: Zelf de regie nemen
Ik weet dat het soms lastig kan zijn om tijd vrij te maken voor je loopbaan. Maar probeer de regie te nemen en maak een afspraak met jezelf. Gun jezelf dat uurtje of twee om echt na te denken over je (verdere) loopbaan. Zet op papier wat je belangrijk vindt en praat erover met anderen. Soms kan een ander perspectief je enorm helpen. Neem de tijd voor deze gesprekken en onderneem actie zodat je zeker weet dat je loopbaan het pad volgt dat je voor ogen hebt.
Conclusie:
Als (assistent) accountant heb je een belangrijke rol in de financiële wereld. Maar om het meeste uit je loopbaan te halen, is het essentieel om te weten wat je zoekt in het vak en eerlijk te beoordelen of je nog helemaal op je plek zit in je huidige rol. Het vinden van je perfecte match kan tijd en inspanning vergen, maar het is een reis die het zeker waard is.
En als je behoefte hebt aan een ervaren sparringpartner, iemand die je ondersteuning en begeleiding biedt om helderheid te krijgen over je volgende stap binnen de accountancy, dan help ik graag! Je kunt me bereiken op:
(06) 281 28 933
Ik wens je veel succes en plezier bij het ontdekken van de perfecte match voor jouw loopbaan!
Hoe vind je als (assistent) accountant nog meer voldoening in het accountancy vak?Sinds 2015 organiseren wij samen met Hian Li Ko en Floor Buvelot van Ko & Co Advocaten ontbijtseminars. Afgelopen 23 mei 2023 ging het over de recente ontwikkelingen rondom de arbeidsovereenkomst.
Wil je ook deelnemen aan onze ontbijtseminars? Stuur dan een bericht.
Wij stellen graag onze nieuwe samenwerkingspartner voor: Ron Serpenti, TurnerWoods
M10 Advies werkt nauw samen met TurnerWoods. TurnerWoods adviseert en ontwikkelt organisaties door te kijken naar de menselijke factor binnen een onderneming. Dit doen we door het analyseren van organisaties en daarbij te kijken naar de rol van de medewerker binnen de organisatiestructuur, processen, systemen en data en creëren daarmee een advies dat staat voor groei en verbetering. We brengen daarbij niet alleen advies uit maar ondersteunen ook bij de uitvoering of implementatie. Wij zijn ervan overtuigd dat groei van binnenuit komt, dit geldt voor de mens maar ook voor een organisatie!
Ron Serpenti, TurnerWoodsAfgelopen dinsdag 25 oktober organiseerden M10 advies en Ko & Co Advocaten een seminar over seksueel grensoverschrijdend gedrag op de werkvloer vanuit arbeidsrechtelijk perspectief. Hian Li Ko verzorgde de juridische noot, maar zonder de actieve deelname van de deelnemers was het nooit zo’n waardevolle bijeenkomst geworden waarin alle kanten werden belicht. Kort gezegd is zorgvuldig onderzoek en een zorgvuldig proces zo belangrijk voordat je als werkgever maatregelen treft! En nog belangrijker: wat doe je om het te voorkomen?
Wij organiseren regelmatig een ontbijtseminar met een interessant juridisch thema. Wil je ook een keer deelnemen? Mail dan naar irma@m10advies.nl.
Ontbijtseminar Grensoverschrijdend gedrag op de WerkvloerOp 3 juli 2022 zwemmen wij mee bij Swim4Daniel. Het buitenwater zwemevent voor het Daniel den Hoed Fonds. Zwem Kanker Kansloos.
Swim4DanielJe hebt (eindelijk!) die stap naar een managementfunctie gemaakt. Als nieuwe manager moet je meestal een soort toezicht houden op het werk dat je eerst zelf hebt gedaan. Nu moet je het door anderen laten doen. Hoe maak je een goede start? Hieronder vind je 8 tips vanuit de praktijk:
Soms word je manager van het team waarin je al werkzaam was. En hoewel we in Nederland de mond vol hebben van ‘platte organisaties’, verandert er wel degelijk iets. Wees hier eerlijk en duidelijk over. Je zult je collega’s moeten aansturen en beoordelen. Soms is er iemand anders die zelf de managementrol had willen invullen. Ga daarom zo snel mogelijk in gesprek met de mensen waaraan je leiding gaat geven. Vertel wat je van hen verwacht, maar ook wat zij van jou kunnen verwachten.
Verdiep je vooraf in de werkzaamheden en loop niet te hard van stapel. Luister goed naar collega’s, bazen, klanten en andere betrokkenen. Stel vragen, leer de cultuur van het bedrijf kennen. Zeker wanneer je nieuw bent in de organisatie. Tegelijkertijd verwachten medewerkers dat hun nieuwe manager wél een visie heeft en richting geeft. Bereid je daarom goed voor, zodat je de juiste vragen stelt en stel je open op. Maak notities van al je gesprekken zodat je er later over kunt nadenken en eventueel op terugkomen bij betrokken medewerker(s).
Natuurlijk heb je vanuit je nieuwe rol een goed overzicht van waar de organisatie naar toe wil en hoe je daar als afdeling aan bij kunt dragen. Trap echter niet in de valkuil om vanachter je bureau in je uppie de doelen vast te stellen en de taken te verdelen. Je verliest daarmee de betrokkenheid van je team. Neem de tijd voor een degelijke aanpak en betrek hen. Maak duidelijk wat je ruwweg van plan bent en schets het grotere plaatje. Vraag hun mening. Kritiek kun je goed camoufleren door het uiten van verbazing. Waarom doen jullie dat zo? Of waarom zou je die stap willen zetten?
Veel startende managers hebben de neiging om alle gaatjes te vullen die hun medewerkers laten vallen. Zeker wanneer je als nieuwe manager ook nog eens een vakspecialist bent die vanwege zijn of haar goede resultaten is gevraagd om leiding te geven. Dit is een grote valkuil om twee redenen: ten eerste zit je agenda op die manier in een mum van tijd propvol, waardoor er te weinig tijd overblijft om die zaken te doen waarvoor je opgesteld staat. En ten tweede gaat je team achterover hangen omdat jij het wel voor ze oplost. Je ontneemt ze op deze manier de mogelijkheid om hun verantwoordelijkheid te pakken. Gun je mensen de ruimte om op hun eigen manier de gewenste resultaten te behalen. Te weinig autonomie en zeggenschap binnen het werk leidt tot ongelukkige medewerkers.
Een goede manager volgt een duidelijke koers en evalueert regelmatig de voortgang met zijn of haar medewerkers. Mochten er tegenvallende prestaties zijn, spreek mensen daar dan op aan. Wacht niet tot het (half)jaarlijkse functioneringsgesprek, maar plan regelmatig gesprekken met je medewerkers. Feedback geven, zowel positief als negatief, helpt mensen om, indien nodig, koers te houden en bij te sturen. Er zijn technieken te leren voor het voeren van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Hoe je het gesprek opbouwt, hoe je concreet kunt blijven en hoe je mensen bij kunt sturen zonder ze tegen de haren in te strijken.
Bij het ontstaan van stresssituaties is de manier waarop je hier op reageert als manager belangrijk. Er wordt automatisch naar jou gekeken. Blijf positief, eerlijk en rustig. Een gezonde dosis humor helpt eveneens. En gun jezelf de tijd om te leren. De meeste beginnende managers hebben het liefst meteen overal een oplossing voor. Maar het duurt even voordat je je deze nieuwe rol eigen hebt gemaakt. Wanneer je te streng voor jezelf bent, loop je tegen je eigen frustraties aan op het moment dat er iets fout gaat. Accepteer dus alvast dat er iets fout kan lopen of dat je zelf fouten maakt, dan heb je minder last van stress als het zover is en blijf je gezonder.
Een groot deel van het manager bestaan wordt doorgebracht in vergaderzalen of Teams. Zorg dat er altijd een duidelijke agenda en doelstelling is voor het overleg. Bereid de vergadering goed voor en zorg dat er een actie- en besluitenlijst gemaakt wordt na afloop. Hiermee voorkom je dat jijzelf en/of je medewerkers gefrustreerd een overleg uitkomen omdat ze hun tijd beter hadden kunnen besteden. Voorkom sowieso tijdsverspilling aan onbelangrijke zaken. De Time-management matrix van Covey is een superhandig hulpmiddel. De matrix verdeelt taken in vier kwadranten: 1) urgent en belangrijk 2) niet urgent, maar wel belangrijk 3) urgent, maar niet belangrijk en 4) niet urgent en ook niet belangrijk. Deze matrix kan je helpen steeds opnieuw de juiste prioriteiten te stellen.
Over goed management is natuurlijk meer te vertellen dan 8 korte tips, vooral omdat elke situatie anders is. De ene manager loopt tegen heel andere problemen aan dan de andere, door omstandigheden maar ook door persoonlijke karaktertrekken. Managen leer je vooral door te doen. Een ervaren leidinggevende kan je van bruikbare tips voorzien en sparren over managementvraagstukken. Of zoek een externe coach voor jouw persoonlijke coaching en vragen die je hebt.
8 Tips voor een startende manager
Je hebt er misschien even op moeten wachten, maar dan gebeurt het: je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek! Natuurlijk ga je goed voorbereid het gesprek in en je houdt er een positief gevoel aan over. En toch: er volgt een afwijzing. Wat is er nu toch misgegaan? Wanneer er al een ontslag aan vooraf gegaan is, komt het extra hard binnen. Gaat het je lukken om ooit een andere baan te vinden? Wat doe je toch fout?
Mijn advies: slaap er eerst even een nachtje over om de afwijzing te verwerken. Daarna kun je er mee aan de slag. Waarom? Het is zinvol om na te gaan wat de reden is van de afwijzing. Want daar kun je veel van leren!
Maar hoe kom je daar dan achter?
Vraag om heldere feedback. Probeer het bij de contactpersoon of bel of mail anders met degene met wie je in gesprek bent geweest. Vaak is iedereen bereid om een toelichting te geven waar je iets mee kan. Dit kun je namelijk prima meenemen naar een volgende sollicitatie.
Welke reden wordt genoemd? Heb je jezelf misschien onder- of overschat? Het kan zijn dat je de vacature niet goed hebt ingeschat. Stel dat je nu nog niet aan de eisen voldoet, hoe kan je dan zorgen dat je in de toekomst wel zover bent? Heb je een cursus of opleiding nodig? Of een andere werkervaring? Of ben je juist te ervaren? Pas je dan wel op een te lichte functie? Wil je dat?
Men kan ook aangeven dat je niet goed in het team past. Dat is domme pech. Daar kun je echt niets aan doen en dit had je niet van te voren in kunnen schatten. Weet dat je in ieder geval de juiste capaciteiten in huis hebt en probeer het bij een andere organisatie.
Ook kan het zijn dat je niet op deze vacature past, maar wél bij de organisatie. De arbeidsmarkt is krap. Op het moment zijn er meer vacatures dan werkzoekenden. Wie weet zit er nog een andere functie in het vat.
Geeft men je een vage reden en geen heldere uitleg? Blijkbaar speelt er iets anders en wil de organisatie, om welke reden dan ook, niet transparant zijn. Probeer in ieder geval door te vragen en een argument te krijgen waar je vrede mee hebt.
Door aan de slag te gaan met de feedback kan het zo maar zijn dat je de volgende keer meer succes hebt. En zo niet: van sollicitatiegesprekken kun je veel leren. Je zult zien dat je steeds beter in staat bent om een gesprek te voeren en te sturen!
Afwijzing